Algemene voorwaarden ‘Liencornelissen.nl’

Laatstelijk gewijzigd op 5 juni 2024

Artikel 1 | Definities

1.1 Diensten: alle door opdrachtnemer voor opdrachtgever uitgevoerde diensten en geleverde producten, waaronder coaching, training, stembevrijding en andere vormen van begeleiding, dan wel advisering, alsmede alle andere ten behoeve van de opdrachtgever verrichte werkzaamheden, uitgevoerd in het kader van een opdracht, waaronder samenhangende werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever zijn verricht.

1.2 Opdrachtgever: de natuurlijk persoon of rechtspersoon die een opdracht voor de afname en uitvoering van diensten verstrekt, producten afneemt en/of deelneemt aan een begeleidingstraject op het gebied van coaching, training, stembevrijding, andere vormen van begeleiding of aanverwante diensten.

1.3 Opdrachtnemer: Liencornelissen.nl, gevestigd in Den Haag en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 71949933.

Artikel 2 | Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle mondelinge en schriftelijke offertes en overeenkomsten van of met en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard.

2.2 In geval van strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en gemaakte afspraken in een overeenkomst, dan prevaleren de bepalingen uit de overeenkomst.

2.3 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever.

2.4 Als zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden is geregeld, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

2.5 Door ondertekening van een overeenkomst of opdrachtbevestiging, of door akkoord gaan via de website door het plaatsen van een online bestelling bij Liencornelissen.nl, dan wel akkoord via e-mail, verklaart de opdrachtgever dat deze kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en hiermee akkoord gaat.

Artikel 3 | Overeenkomst en de uitvoering daarvan

3.1 Een overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de opdrachtgever op enigerlei wijze een mededeling aan opdrachtnemer verricht die de aanvaarding van een offerte of aanbieding inhoudt.

3.2 Na het tot stand komen van een overeenkomst kan deze enkel met wederzijdse goedkeuring worden gewijzigd.

3.4 De natuurlijk persoon die begeleiding ontvangt via coaching en/of training of begeleiding anderszins, blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van handelingen zoals hierin opgedaan.

3.5 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om werkzaamheden te laten verrichten door derden indien de in de overeenkomst beoogde persoon door onvoorziene omstandigheden niet beschikbaar is. Opdrachtnemer zal opdrachtgever hier met voortvarendheid van op de hoogte brengen. In geval van onvoorziene omstandigheden kan in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer een nieuwe datum worden bepaald waarop de coaching, training, stembevrijding en andere werkzaamheden alsnog worden uitgevoerd en/of producten worden geleverd.

3.6 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vraagt, heeft opdrachtnemer het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

3.7 De opdrachtgever draagt zorg voor de verstrekking van alle gegevens die redelijkerwijs nodig zijn voor een goede uitvoering van de opdracht en daarbij horende facturering en waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze tijdig aan de opdrachtnemer moeten worden verstrekt. Wanneer de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten in redelijkheid aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

3.8 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever onjuiste en/of onvolledige gegevens.

3.9 Het is niet mogelijk om aangeschafte digitale producten waaronder een e-book, of online cursus/coaching/training in te ruilen en/of te retourneren. De opdrachtgever stemt er uitdrukkelijk mee in dat deze hierdoor afstand doet van het recht gebruik te maken van bedenktijd en het recht de overeenkomst te herroepen.

Artikel 4 | Prijzen en offertes

4.1 Alle offertes en prijsopgaven door opdrachtnemer gedaan, zijn vrijblijvend, zowel wat betreft prijs, inhoud en levertijd en vervallen na 30 dagen.

4.2 Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie. Opdrachtnemer mag uitgaan van de juistheid van door opdrachtnemer verstrekte informatie en zal zijn aanbod hierop baseren.

4.3 Prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij expliciet aangegeven.

4.4 De in de offerte genoemde prijzen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.

4.5 In de overeenkomst kunnen nadere prijsafspraken worden vastgelegd, zoals inhuur derden, inhuur accommodatie, middelen, reiskosten e.d.

Artikel 5 | Betalingsvoorwaarden

5.1 Facturering vindt plaats zoals aangegeven in de offerte, overeenkomst dan wel afspraakbevestiging. Betaling dient te geschieden door overmaking van het overeengekomen bedrag naar het door ‘Liencornelissen.nl’ vermelde IBAN-nummer. De betalingstermijn is 14 dagen na factuurdatum. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.

5.2 Bij niet tijdige betaling of het verzuimen van de betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de uitvoering van de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te schorten.

5.3 Bij niet tijdige betaling, stelt opdrachtnemer opdrachtgever in gebreke en zal opdrachtgever nogmaals in de gelegenheid gesteld om de factuur binnen 14 dagen na vervaldag te voldoen, bij gebreke waarvan opdrachtnemer in verzuim is. In dit geval is opdrachtnemer gerechtigd om de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden, zonder enige aansprakelijkheid jegens opdrachtgever. Opdrachtgever is dan aansprakelijk voor de door opdrachtnemer geleden schade. Ook is vanaf dat moment over het openstaande bedrag vertragingsschade verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente.

5.4 In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer jegens opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar zijn en zal opdrachtnemer gerechtigd zijn om de overeenkomst met opdrachtgever met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder enige aansprakelijkheid jegens de opdrachtgever.

5.5 Opdrachtnemer is gerechtigd om voor aanvang van haar werkzaamheden betaling te vergen, zoals maar niet beperkt tot een door opdrachtgever te voldoen voorschot.

5.6 In geval er meerdere opdrachtgevers zijn, is elke opdrachtgever jegens opdrachtnemer hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het totale factuurbedrag in geval de werkzaamheden ten behoeve van al deze opdrachtgevers zijn verricht.

5.7 Indien opdrachtnemer de vordering ter incasso uit handen geeft is opdrachtgever tevens verschuldigd de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die met deze incasso gemoeid zijn.

5.8 Bij eventuele bezwaren aangaande de factuur dient opdrachtgever dit binnen 7 dagen na factuurdatum schriftelijk kenbaar te maken bij opdrachtnemer. Opdrachtnemer zal naar aanleiding hiervan een onderzoek starten naar de juistheid van de facturatie. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.

Artikel 6 | Geheimhouding

6.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar hebben verkregen. Informatie geldt bij voorbaat als vertrouwelijk als dit door de andere partij als zodanig is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

6.2 In het geval van dreigend gevaar voor zowel opdrachtgever als de samenleving behoudt opdrachtnemer zich het recht de geheimhouding te doorbreken en zal zij de daartoe bevoegde en bestemde instanties inlichten.

6.3 Indien op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.

6.4 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om bij de uitvoering van de werkzaamheden opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, zoals maar niet beperkt tot promotiedoeleinden, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 7 | Intellectuele eigendom

7.1 Alle rechten van intellectuele eigendom op alle in het kader van de diensten en/of producten ontwikkelde of ter beschikking gestelde documentatie zoals, adviezen, offertes, online trainingen, lesmateriaal, templates, downloads, teksten, muziek, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

7.2 De door opdrachtnemer geleverde producten mogen, gedeeltelijk of geheel, nooit worden verveelvoudigd of worden doorverkocht, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

7.3 Alle auteursrechten en intellectuele eigendommen op door opdrachtnemer ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusieve eigendom van opdrachtnemer, tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.

Artikel 8 | Aansprakelijkheid

8.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. Opdrachtnemer heeft aangaande de uitvoering van de overeenkomst een inspanningsverplichting en kan derhalve niet worden aangesproken vanuit een resultaatsverplichting.

8.2 Het gebruik van de workshop, cursus, training, stembevrijding, begeleiding of coaching alsmede door opdrachtnemer ontwikkelde documentatie en eventuele beslissingen die genomen worden naar aanleiding daarvan, is voor eigen verantwoordelijkheid van de opdrachtgever en deelnemer. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid in welke vorm dan ook.

8.3 Indien opdrachtnemer (inclusief eventuele werknemers, vennoten en personen waarmee opdrachtnemer een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten), wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, of onrechtmatige daad, of gebaseerd op basis van enige andere rechtsgrond, aansprakelijk gehouden kan worden, dan is aansprakelijkheid beperkt tot het vergoeden van enkel de directe schade van de opdrachtgever.

8.4 Het bedrag dat op basis van aansprakelijkheid wordt uitgekeerd is te allen tijde gemaximeerd op het bedrag dat de verzekeraar in het desbetreffende geval aan opdrachtnemer uitkeert. Indien de verzekeraar onverhoopt niet uitkeert, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer jegens opdrachtgever beperkt tot het honorarium van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft met een maximum van € 3000,-. Wanneer sprake is van een duurovereenkomst, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de laatst betaalde factuur.

8.5 Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor indirecte schade die geleden wordt door gebruik van diensten en/of producten van opdrachtnemer, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet aan de kant van opdrachtnemer.

8.6 Opdrachtnemer is in elk geval nimmer aansprakelijk voor: gevolgschade, schade door gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en gederfde winst.

8.7 De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken op schadevergoeding die derden  mochten doen gelden ter zake van schade die op enigerlei wijze is ontstaan door het onrechtmatige, dan wel onzorgvuldig gebruik van de geleverde producten en/of diensten van opdrachtnemer.

Artikel 9 | Duur, wijziging en beëindiging

9.1 De overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer eindigt op het moment dat de prestatie is geleverd én beide partijen de met de overeenkomst samenhangende verplichtingen zijn nagekomen.

9.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

9.3 Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren informeren.

9.4 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft, waarna opdrachtgever gehouden is om het gewijzigde honorarium te voldoen.

9.5 Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een workshop, cursus, training, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingstraject te annuleren of deelname van een opdrachtgever te weigeren dan wel de door de opdrachtgever aangewezen deelnemer te weigeren, in welke gevallen de opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde bedrag.

9.6 De opdrachtgever van een workshop, cursus, training, begeleidings- of coachingstraject heeft het recht deelname aan of de opdracht voor een cursus, training, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingstraject schriftelijk te annuleren. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever om zich ervan te vergewissen dat het schrijven ook daadwerkelijk door opdrachtnemer is ontvangen.

9.7 Annulering door de opdrachtgever kan tot 4 weken voor aanvang van de workshop, cursus, training, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingstraject kosteloos geschieden, tenzij opdrachtnemer kosten heeft moeten maken ten behoeve van de opdracht welke de opdrachtnemer niet meer kosteloos kan annuleren. In zo’n geval is opdrachtgever verplicht om (een deel van) deze kosten te voldoen. Dit kan zowel getroffen voorbereidingen betreffen als gemaakte onkosten die niet meer ongedaan kunnen worden gemaakt.

9.8 Bij annulering binnen 4 weken tot en met 2 weken voor aanvang van de workshop, cursus, training, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingstraject is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het bij de overeenkomst overeengekomen bedrag in rekening te brengen. Bij annulering binnen 2 weken voor aanvang is opdrachtnemer gerechtigd om het volledige bedrag in rekening te brengen. Opdrachtgever kan in beide gevallen worden gehouden om ook de door opdrachtnemer ten behoeve van de opdracht gemaakte kosten welke deze niet meer kan terugvorderen van de betreffende derde(n), te vergoeden.

9.9 Indien de opdrachtgever of een door de opdrachtgever aangewezen deelnemer na aanvang van de workshop, cursus, training, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingstraject de deelname tussentijds beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft opdrachtgever geen recht op enige terugbetaling van niet-genoten onderdelen van de workshop, cursus, training, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingstraject, tenzij de bijzondere omstandigheden van het geval, naar het oordeel van opdrachtnemer, anders rechtvaardigen.

9.10 Een individueel cursus-, trainings-, stembevrijdings-, begeleidings- of coachingsgesprek kan niet kosteloos worden afgezegd of verplaatst, tenzij opdrachtnemer hiermee instemt. Bij afzegging of verplaatsing is opdrachtnemer gerechtigd het volledige afgesproken tarief in rekening te brengen met een minimum van 75 euro. Indien de opdrachtgever dan wel de aangewezen deelnemer niet op het geplande gesprek verschijnt, wordt eveneens het volledig afgesproken tarief in rekening gebracht.  

9.11 Beide partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.
9.12 Indien de opdrachtnemer op het moment van ontbinding reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn.
9.13 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden te wijzigen, ook voor reeds bestaande overeenkomsten. Indien dit het geval is, stelt opdrachtnemer opdrachtgever hiervan op de hoogte. Het staat de opdrachtnemer vervolgens vrij om de overeenkomst te ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden gelding krijgen of tot ten hoogste 7 dagen na het inwerkingtreden van deze nieuwe algemene voorwaarden.

Artikel 10 | Onuitvoerbaarheid van de opdracht

10.1 Indien één van de partijen wordt getroffen door een situatie van overmacht zal deze daarvan onmiddellijk mededeling doen aan de andere partij. Partijen zullen in overleg tot een redelijke oplossing trachten te komen.

10.2 Opdrachtnemer heeft het recht de afgesproken werkzaamheden op te schorten indien deze door omstandigheden welke buiten diens invloedssfeer liggen of waarvan deze bij het sluiten van de overeenkomst niet op de hoogte was of kon zijn, tijdelijk verhinderd is diens verplichtingen na te komen.

10.3 Indien de nakoming door een situatie van overmacht blijvend onmogelijk wordt kan de overeenkomst worden ontbonden voor dat deel dat nog niet is nagekomen. Opdrachtgever heeft in dit geval geen recht op vergoeding van de ten gevolge van de ontbinding geleden schade.

Artikel 11 | Persoonsgegevens

11.1 Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer toestemming verleent voor automatische verwerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten.

Artikel 12 | Overige voorwaarden en toepasselijk recht

12.1 Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

12.2 Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.

12.3 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig in tact blijven en zullen opdrachtnemer en opdrachtgever in overleg treden teneinde een nieuwe bepaling te formuleren ter vervanging van de nietige dan wel vernietigde bepaling. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de bedoeling en strekking van laatstgenoemde bepaling.

12.4 De opdrachtgever en opdrachtnemer zullen bij eventuele geschillen eerst in onderling overleg treden en in der minne proberen ter schikken alvorens een beroep te doen op de rechter.

12.5 In een overeenkomst kunnen voorwaarden opgenomen worden die afwijken van deze algemene voorwaarden. Deze zijn alleen bindend voor opdrachtnemer indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.

12.6 Aan een op initiatief van opdrachtnemer toegepaste afwijking van de algemene voorwaarden ten gunste van de opdrachtgever kunnen geen rechten worden ontleend.

Artikel 13 | Klachtenprocedure

13.1 Indien opdrachtgever klachten heeft over de verrichtte werkzaamheden dient zij/hij dit binnen 14 dagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk kenbaar te maken bij de opdrachtnemer.

13.2 Na kennisname en bespreking van de klacht met opdrachtgever zal opdrachtnemer zo goed mogelijk uitvoering geven aan de gekozen oplossingsrichting.